Miruku focuses on the Wayuus an indigenous population from La Guajira, Colombia’s coastal desert. The project examines how a combination of climate change issues and human negligence has led its various members to experience a stifling water shortage. In the region, the problem is cyclical and polymorphous. While some communities can achieve certain stability during rainy seasons, temperatures are bound to rise drying up the land again. Global warming only aggravates this, causing droughts and famine, and spoiling the facilities and installations that help source clean water.

We framed the story from a feminine perspective to get a better understanding of how gender inequality and climate vulnerability interrelate. In the communities we visited, women are the most affected by the climate emergency. On one hand, the socioeconomic and racial discrimination they suffer intensifies the consequences that the water crisis has on their health, homes, and livelihoods. On the other, the power imbalance they endure as members of a patriarchal society makes them responsible for the daily challenge of providing water for the households they also run.

We sought to highlight the strength and resourcefulness of the Wayuu women as we find it inspiring that, even under such conditions, they have established themselves as community leaders, teachers, and climate activists. Through our diptychs, we wish to convey a visual balance between raw and lyrical documentation and achieve a nuanced portrayal of a multihued situation.

 This project was made with Federico “Monty” Kaplan and was commissioned by Wateraid & The British Journal of Photography as part of the Wateriad Climate Commission.




Miruku se centra en los Wayuus, una población indígena de La Guajira, el desierto costero de Colombia. El proyecto examina cómo una combinación de problemas relacionados con el cambio climático y la negligencia humana han llevado a sus diversos miembros a sufrir una asfixiante escasez de agua. En la región, el problema es cíclico y polimorfo. Aunque algunas comunidades pueden alcanzar cierta estabilidad durante las estaciones lluviosas, las temperaturas vuelven a subir secando la tierra. El calentamiento global no hace sino agravar esta situación, provocando sequías y hambrunas, y echando a perder las instalaciones y los servicios que ayudan a obtener agua potable.

Enmarcamos la historia desde una perspectiva femenina para comprender mejor cómo se interrelacionan la desigualdad de género y la vulnerabilidad climática. En las comunidades que visitamos, las mujeres son las más afectadas por la emergencia climática. Por un lado, la discriminación socioeconómica y racial que sufren intensifica las consecuencias que la crisis del agua tiene sobre su salud, su hogar y sus medios de vida. Por otro, el desequilibrio de poder que soportan como miembros de una sociedad patriarcal las hace responsables del reto diario de abastecer de agua a los hogares que también dirigen.

Hemos querido destacar la fuerza y el ingenio de las mujeres Wayuu porque nos parece inspirador que, incluso en esas condiciones, se hayan establecido como líderes comunitarias, maestras y activistas climáticas. A través de nuestros dípticos deseamos transmitir un equilibrio visual entre una documentación cruda y una lírica, logrando así un retrato matizado de una situación multicolor.

Este proyecto fue realizado con Federico "Monty" Kaplan y encargado por Wateraid & The British Journal of Photography como parte de la comisión Wateriad Climate.