MADRE interrogates the whitewashed, phallocentric, and colonial representation of womxn in my native Bolivia. The project is an exploration of the feminine as it wrestles with religious and cultural interpretations that are dogmatic and reductionist, confining womxn to either the image of the holy Virgin Mary or the sinner Mary Magdalene. Weaving together Andean folklore and Catholic iconography, the book spotlights the complexities of contemporary Bolivian identity and reflects on the country’s diverse and multifaceted culture.

MADRE also includes archival photographs from my family album that depict female relatives, on which I intervene to subvert their original meaning or add a new layer of symbolism. Ultimately, the archive functions as a bridge to reconnect to my matriarchal lineage.

Situated between fiction and documentary, the images paint a world interconnected by physical and mythological elements—a dance between the upper and inner worlds of Incan mythology. Here, womxn experience change, loss, decline, and death.

Preconceived biases or prejudices about the womxn in the portraits are challenged by their piercing gaze, which returns that of the viewer. I spent hours conversing with my subjects about patriarchal and one-dimensional representations of womanhood and collaborating with them on how they would like to be photographed. The outcome is a protest in the face of unjust depictions that erase the nuances of what it means to be a womxn in Bolivia with an inherited past of colonisation, patriarchy, and interlacing faiths and religions.

 

MADRE cuestiona la representación blanca, falocéntrica y colonial de las mujeres en mi Bolivia natal. El proyecto surge como una indagación sobre lo femenino confrontado a interpretaciones religiosas y culturales dogmáticas y reduccionistas que confinan a las mujeres a roles estereotipados como el de la santa Virgen María o la pecadora María Magdalena. Entrelazando el folclore andino y la iconografía católica, el proyecto pone de relieve distintos matices de la identidad boliviana y reflexiona sobre su cultura diversa y polifacética.

MADRE incluye fotografías de archivo de mi álbum familiar , donde figuran mis ancestras, sobre las cuales intervengo para desafiar su significado original o agregar nuevas capas de simbolismo. El archivo funciona como puente para reconectar con mi linaje matriarcal.

Situadas entre la ficción y el documental, las imágenes pintan un mundo interconectado por elementos físicos y mitológicos. Representan una danza entre los mundos incaicos donde las mujeres atraviesan cambios, pérdida, declive y muerte.

La mirada desafiante de las mujeres retratadas establece un vínculo directo con el espectador, desafiando prejuicios arraigados. Durante largas conversaciones, exploramos juntxs las representaciones patriarcales y simplistas de la feminidad. Colaboramos en la creación de imágenes que reflejaran su verdadera esencia y deseos. El resultado final es una protesta contra las representaciones injustas que han ignorado la complejidad de la experiencia femenina en la Bolivia contemporánea. Este desafío es especialmente relevante en un contexto marcado por la herencia de la colonización, el patriarcado y el sincretismo religioso.